11. Port Moresby bezoek aan de Don Bosco school in Gabutu.

17 juni 2023 - Port Moresby, Papoea-Nieuw-Guinea

11. Port Moresby  bezoek aan de Don Bosco school in Gabutu.

Maandag 5 juni Nadat de zon zich gisteren even liet zien vandaag weer regen.  We vertrekken om 8 uur naar de Gabutu school. Dit is de Don Bosco school met het hoogste aantal leerlingen: ruim 1100. Het heeft de hele nacht geregend overal staan passen water en de wegen staan  deels onderwater. Maar de ergste water overlast zien we voor de poort van de school Don Bosco in Gabutu het water staat tot knie hoogte onze fourwheeldrive is geen overbodige luxe. Aldaar horen we dat er vandaag geen  lessen zijn. De studenten hebben vrij vanwege de hevige regen en de wateroverlast.

Jan en Scott gaan de energie inventariseren. Tussen de buien door laat ik de drone nog even vliegen en maak een overzicht foto van de school. ‘s Middags een heerlijk gevarieerde lunch gegeten in het huis van de paters.  Het huis heeft 4 verdiepingen de eetkamer en keuken ligt op de 3e verdieping en we hebben een fantastische uitzicht over een baai. Na de middag wordt er niet meer gewerkt iedereen gaat naar huis dus wij ook. Dinsdag net als elke morgen om 7 uur ontbijt en pater Srimal brengt ons naar de school in Gabutu. Pater Srimal moet gaan kijken want er is vannacht een kleine  aardverschuiving geweest  door de hevige regen. Een steile wand van 5 meter hoog is naar beneden gekomen en heeft een leslokaal deels plat gelegd. Gelukkig is het in de nacht gebeurt en waren er geen leerlingen in het les lokaal. Jan en Scott gaan verder met de energie te inventariseren. Pater Srimal heeft me gevraagd of ik met de drone een filmpje wil maken van de zandverschuiving. Het ging goed tot dat ik met de drone de bladeren van een boom raakte en de drone tussen de puinhoop van het ingestorte gebouw viel. Scott was zo vriendelijk om de drone uit het puin te vissen.  Gelukkig bleef de schade aan de drone beperkt. Enkele propellerbladen  waren beschadigd. We hebben gelukkig extra propellerbladen bij ons. Jan heeft de propellerbladen vervangen zodat ik de drone nogmaals in de lucht kon sturen. Middags weer heerlijk geluncht bij de paters. Jan en Scott gaan verder met hun werk. Ik bezoek de zusters, die samen met de moeders van de kinderen die hier leren lezen en schrijven, donuts aan het bakken zijn. Elke dag worden er ongeveer 800 donuts gebakken en verkocht aan de studenten. Het geld wat ze verdienen wordt deels aan de moeders gegeven Een deel word door de zusters gespaard en wordt later besteed aan het schooluniform als de kinderen naar een reguliere school gaan. De zusters vertellen dat de moeders het geld wat ze vrijdags verdienen, na het weekend al helemaal uitgegeven hebben. Ze kopen natuurlijk eten maar ook deels drank. Sparen kunnen ze absoluut niet.

Woensdag rustige dag, donderdag goed nieuws, Scott is naar National Energy Association geweest en heeft toestemming om per school een zonne-installatie van max. 1 Mega Watt te  instaleren. Voorheen was er sprake van 50% van het energie verbruik. Er mag geen stroom terug geleverd worden aan het net. Nu nog een gesprek met PNG Energy (stroomleverancier ) en dan nog het benodigde geld krijgen van de sponsoren. Je moet hier een “paerds” geduld hebben.

Elke dag een wandeling over de campus. Vrijdag  9 juni pater Gilbert is net aangekomen vanuit Ariamira. Hij heeft weer een rit van 9 uur achter de rug over een afstand van 300km. Om de twee weken komen ze vanuit Ariamiri hier de inkopen doen. Hij vertelde dat hij  in Here Here  regelmatig tv-kijk avonden voor de dorpelingen organiseert op de TV die hij in een grote kast buiten naast de kerk heeft geplaatst. Vooral de kinderen zijn er gek op. Voor de kinderen een kinderprogramma en voor de ouderen een passend programma. Vaak is het bij de TV drukker dan in de kerk. Afgelopen week was er een belangrijke rugby wedstrijd. twee Australische teams moesten tegen elkaar spelen. Pater Gilbert had aangekondigd dat deze wedstrijd die live zou worden uitgezonden te zien was op het tv scherm  naast de kerk. Maar helaas. De verbinding was te slecht  en het feestje ging niet door. De mensen waren zo boos dat ze op weg naar huis alle bananen bomen en verschillende moestuinen vernield hadden. Want vele mannen in de dorpen lopen de hele dag rond met hun machete.  Dus was het weer oorlog in het dorp en moest er weer onderhandeld worden hoe dit alles te compenseren(vergoeden). Pater Gilbert zegt vele Papoea’s  kunnen zich niet goed uitdrukken en bij teleurstellingen of problemen wordt de oplossing in geweld gezocht.

Vandaag zit de hele Solar team samen om de laste dingen te bespreken.

Zondag 11 juni, we gaan weer naar de kerk om 9 uur, dan doen ze een mis waar vele mensen uit de Filipijnse gemeenschap van Port Moresby hier naar de kerk op de campus komen.  Er is meestal wel wat te beleven in de kerk. Ook dit keer was er wat te vieren. Verschillende dames waren gekleed alsof zo deel namen aan een miss verkiezing. Maar het was een Maria feest. De dames verlieten de campus zittend als  op een troon achterop een versierde fourwheeldrive . De stoet betond uit 15 versierde auto die buiten de poort begeleid werden door een politie escorte.

Verder verloopt het weekend rustig. Maandag morgen hebben we een gesprek met pater Srimal de project leider. Jan zijn berekeningen zijn bijna klaar waarna er offertes aangevraagd kunnen worden voor alle scholen samen.

Dan is het wachten op het gesprek met de elektro maatschappij. Hebben deze geen op of aanmerkingen dan wordt alles doorgestuurd naar de sponsors. De sponsoren hebben in oktober een vergadering.  Dus afwachten. Het werk van Jan zit er nu dan ook bijna op.

We hebben een tour naar de Sepik rivier geboekt. Dinsdag vliegen we naar Wewak vandaar uit gaan we met een fourwheeldrive via Pagwi naar Kanganaman waar we in een boomstam kano stappen. We gaan enkele dagen   de omgeving van de Sepik rivier verkennen. Maar daar schrijf ik later over.

1. Peter Geraerts:
    17 juni 2023
    Hallo Jan en Truus. Weer genoten van jullie ervaringen en foto's. Het werk zit er bijna op, dus nu wat welverdiende tijd om rond te reizen. Geniet ervan! Gr. Peter.
  2. M.verheiden.:
    17 juni 2023
    veel plezier op de tour Jan en Truus. fijn dat het goed gaat en vrije tijd moet er ook zijn. gr. Marleen.
  3. Henk Gielis:
    18 juni 2023
    De reis blijft toch super interessant. Volgens mij zijn jullie bij terugkeer in Nederland niet meer dezelfde mensen. Deze reis moet jullie beeld van dit deel van de wereld wel enorm hebben gewijzigd. Waarschijnlijk kijk je ook anders tegen Nederland aan. Ik hoor het graag.
  4. Jos Hannen:
    18 juni 2023
    Ik denk dat jullie bij terugkomst flink moeten wennen aan ons westers tempo.
    Heb een fijne tijd nog en tot ziens
  5. Riet Vos-Augustinus:
    19 juni 2023
    Samen met moeder heb ik jou verhaal gelezen. Weer heel mooi en levendig. Het is niet gemakkelijk voor de mensen. Hopelijk is jullie project gelukt en kunnen de installatie uiteindelijk geplaatst worden.
  6. Marga Maas Geesteranus:
    26 juni 2023
    Geniet van deze laatste dagen in jullie “ huis op palen”
    Dat wordt wennen hier!😊