Kumgi studenten moeten zelf hun eten koken

8 mei 2023

Kumgi studenten moeten zelf hun eten koken

Deze foto werd gemaakt op 8 mei 2023 met een Fujifilm X-T4.

1. Guido Spitz:
    19 mei 2023
    Wat een hoop belevenissen ! Kunnen jullie het nog allemaal bevatten? Hebben jullie dit soort reizen ook al eerder gemaakt ?
  2. Truus:
    5 juni 2023
    Hoi Guido, Dit soort reizen hebben we nog niet eerder gedaan. Daar is Papua New Guinea te uniek voor. Van het westelijk deel van Papua, (Papua Barat) dat ooit van Nederland was, hebben we ook de binnenlanden bezocht. Dat ging probleemloos. Hier is het anders. Bedenk dat pas einde negentiende eeuw de eerste blanken (veelal missionarissen) naar hier toe kwamen en zij vertelden het verhaal van verdraagzaamheid en "lief" zijn voor elkaar. Daarvoor; was het clan vecht tegen clan om te overleven. Bedenk dat ca. 60% van de inwoners in kleinere nederzettingen woont. Daar leven ze van dag naar dag van wat het regenwoud hun biedt. Zij die naar de stad trekken merken dat daar het voedsel niet zomaar uit de grond schiet. Tja, wat moet je dan als je geen baan hebt en niet of nauwelijks lezen en schrijven kan? Interne leerlingen van de Don Bosco scholen komen vaak meerdere dagen en nachten lopend langs riviertjes en door het oerwoud naar school om ooit kans te maken op een betaalde baan. Verder hebben ze hier een onmogelijke verdeling van de grond. Als iemand beweert dat zijn overgrootvader dit of dat stukje grond ooit bezat, dan wordt die stelling met alle middelen verdedigd vaak met dodelijke afloop. Je snapt dat Don Bosco hier enorm veel goed werk kan doen voor de jongeren. Groetjes Jan.
  3. Truus:
    21 mei 2023
    We hebben al wat ervaring met reizen in Azië, Afrika en Midden en Zuid-Amerika. Maar dit is het eerste land waar het zo enorm onveilig is. Waar je alleen onder begeleiding de staat op mag.
  4. Guido Spitz:
    5 juni 2023
    Hebben jullie ook al eerder Don Bosco werk gedaan ?
  5. Truus:
    6 juni 2023
    Guido het is de eerste keer dat we voor Don Bosco werken.