1. Solar Project van de Salesians van Don Bosco in Papua New Guinea en de Solemoneilanden.

31 januari 2023 - Port Moresby, Papoea-Nieuw-Guinea

Hier dan het eerste bericht van Jan en Truus uit Papua New Guinea.

Wij zijn uitgenodigd via Har Geenen door de Salesians of Don Bosco om deel te nemen aan een Solar project in Papua new Guinea en de Solomoneilanden.  Don  Bosco is een religieuze organisatie die zich bezig houdt met onderwijs voor de kansarme jongeren over de hele  wereld. De don Bosco organisatie heeft meerdere technische scholen in Papua new Guinea. In Port Moresby ligt een van deze Don Bosco Technological Instituten.  Het doel van Don Bosco Technological Institute is om de jongeren te vormen tot technische instructeurs, supervisors, managers en geschoolde arbeiders. Dit project is er o.a. op gericht om zonne-energie in te passen in het lesprogramma van 4 technische instituten in de hoofdstad van Papua New Guinea en ook op een van de technische instituten op de Soloman eilanden. Eerst worden de leraren opgeleid die vervolgens de leerlingen  opleiden zodat zij een zonne-installatie kunnen installeren. De opleiding bestaat uit drie niveaus het eind resultaat is een erkend diploma om een zonne-installatie zelfstandig te kunnen installeren. Daarnaast worden op acht scholen zonne-instanties gebouwd.

Frater Srimal Silva van Don Bosco,  twee mensen uit Ghana en Jan werken samen om dit project te realiseren. De mensen uit Ghana houden zich voornamelijk bezig met het leermateriaal en het onderwijs gedeelte. Jan zal daar waar nodig het onderwijs gedeelte bijsturen en zich bezig houden met de planning van de zonne-installatie op de verschillende scholen. Ik zal het project middels fotos vastleggen.

Het project start met het opleiden van de onderwijzers die in de toekomst de lessen gaan geven. Deze onderwijzers komen uit alle delen van Papua New Guinea en de Solomoneilanden.  De leerlingen die deze opleiding gaan volgen hebben reeds een basis opleiding elektro gevolgd.

We hebben onze koffers gepakt en zijn 25 januari vertrokken van uit de sneeuw richting tropisch Papua New Guinea.  We vlogen met Qatar Airways vanaf Amsterdam via Doha Qatar en  Singapore naar de eindbestemming Port Moresby in Papua New Guinea waar we op 27 januari om 5.10 uur in de morgen aankwamen. Frater Srimal Silva staat ons al op te wachten, het is 26 graden. We  rijden naar de campus deze ligt 6 km buiten het centrum van Port Moresby waar de Fraters wonen. Er staat een enorme kerk en diverse scholen waaronder het technische instituut Don Bosco met meerdere klas lokalen en praktijklokalen. er bevindt zich een groot conferentie centrum met 50 kamers. Er is woonruime voor de gasten en meerdere sportvelden. We beginnen met een goed ontbijt. We worden voorgesteld aan meerdere fraters  en broeders en aan de twee mede zonne-energie experts Asmelash en Hayelom uit Ethiopië die in Ghana het vak geleerd hebben van broeder Christof Baum.  Deze broeder heeft in Ghana pionierswerk verricht op hoog niveau. Na het ontbijt rijden  we naar Port Moresby waar we enkele inkopen deden. We bezochten het parlementsgebouw waar we een rondleiding kregen. Ook het oorlogskerkhof  met slachtoffers uit de tweede wereldoorlog werd bezocht. Hier liggen ca. 2000 vooral Australische militairen die tegen de Japanners vochten. Het priester opleiding centrum van Don Bosco werd ook bezocht. Om 15.00 komen we samen om de toekomstige werkzaamheden te bespreken. De projectleider Frater Srimal Silva is een bevlogen persoonlijkheid die van aanpakken weet…niks geen tropisch tempo maar high speed.

Tot zover deze eerste bericht.

1. Marjo Hendriks:
    31 januari 2023
    Goed te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. De voorbereidingen zijn gestart en het avontuur is begonnen. Heel veel succes.
  2. Maarten Sillekens:
    31 januari 2023
    Inspirerend, mooi dat er al veel ervaring met zonne-energie gedeeld werd! Succes met de projecten en geniet ervan!
    (Hoe lang hebben jullie al zonnepanelen in Grathem, moet toch ook al zo'n 25 jaar zijn?).
    Ikzelf leer en adviseer ook de zonne- energie op een natuurlijke manier te oogsten; "regeneratieve / opbouwende" landbouw, met veelsoortige planten en levende organismen in en boven de bodem...
    Misschien is het Savory Institute daar ook actief met holistisch management om duurzaam en betaalbaar eten te produceren.
    Met de zonne- energie voor de technische dingen van energie te voorzien een mooie combinatie om ons aardbolletje weer te stabiliseren...
    Hartelijke groeten uit Sachsen-Anhalt (D)!
  3. Henk Gielis:
    31 januari 2023
    Wat fijn dat ik jullie reis zo kan volgen. Ik wist niet dat fraters nog steeds een bijdrage leveren aan het onderwijs. In mijn jeugd was dat normaal. Ze kwamen er op school zelfs over vertellen.
    Dank ook voor de mooie foto’s
    Henk Gielis
  4. Har Geenen:
    Beste Jan en Truus,

Dat ziet er wel goed uit daar in Port Moresby. Mooi dat Jan in een bevlogen team kan werken. ben heel benieuwd naar het vervolg
    har Geenen
  5. Jan Heemels:
    31 januari 2023
    goede reis gehad goede ontvangst gemotiveerde mensen het moet gaan lukken sussec Jan en Truus
  6. Els Verstappen Vossen:
    31 januari 2023
    Jan en Truus ,wat een een mooie omgeving, ‘t zonnetje doet wel wat.
    Die is er trots op dat jullie met haar energie gaan samenwerken.
    Heel veel succes.
  7. An en Jan Hesen oet Naer:
    31 januari 2023
    Hi Truus en Jan. Super mooi project en leuk om jullie avonturen te mogen/kunnen volgen. Laat die fraters maar bidden dat de zon ook blijft schijnen 🌞. Trouwens jullie mogen best wat zon deze kant opsturen. Hier blijft het “naat kaat en schuverig”….
    Groetjes, eet en drink goed en blijf gezond!!!
  8. Bert en Nellie van Lumig:
    1 februari 2023
    Truus en Jan. Wat een geweldige onderneming en avontuur. Jan je kunt direct je borst nat maken en er tegenaan gaan wat je ook volgens ons het liefste doet. Heel veel succes. Groetjes
  9. Rob Menting:
    Mooi project!
  10. Moeder Augustinus:
    1 februari 2023
    fijn dat jullie wat hebben laten horen . hier is alles goed.
  11. Wim de Brouwer:
    1 februari 2023
    Heel veel succes met dit mooie project. Ik zal met veel interesse jullie verhalen en foto's volgen.
  12. Truus Theelen:
    2 februari 2023
    Hallo Truus en Jan, wat een mooi verhaal. Heel veel succes samen en we kijken uit naar het vervolg. Wij zitten nog tot donderdag op Bali. Groetjes
  13. Toos:
    3 februari 2023
    Mooi om jullie te kunnen volgen!
    Mooie foto’s!! Succes!