3. Port Moresby Solar opleiding 6 februari 2023

12 februari 2023 - Port Moresby, Papoea-Nieuw-Guinea

6 februari 2023

Om 8 uur begint de les met een gebed. Daarna  start de theorieles deze gaat over de te gebruiken accu, welke soorten accu’s zijn er. Welke accu’s zijn toepasbaar voor zonne-energie. Hoe meten we accu’s, hoeveel accu’s, hoeveel panelen zijn nodig om een hoeveelheid apparatuur van stroom te kunnen voorzien.  ‘s middag is de praktijkles. De deelnemers zijn erg enthousiast, er wordt hard gewerkt in de hete zon. We zijn per slot van rekening met zonne-energie bezig. De 23 deelnemers die allemaal leraar(es) zijn komen behalve uit de Don Bosco scholen in Port Moresby, uit het hele land a.o. Kokopo, Kumgi. Gabuti, Rabeul (een stad op een van de eilanden in het noorden) en 4 mensen uit de Solomon Eilanden. De meeste plaatsen gaat we later ook bezoeken om lesmateriaal te implementeren en ook om op te nemen hoe groot het vermogen van de aan te leggen zonnepanelen installatie moet worden.

Een deel van de dag spijbelt ik de les, het is tenslotte maandag en was dag. Ik heb de dames die werken in het conferentie gebouw gevraagd of ik gebruik kan maken van hun wasmachine. Gelukkig kan dat. Dus de was is snel gepiept en binnen enkele uren droog. Intussen weer naar de les gegaan en wat foto’s gemaakt. Om 17.30 begint het te regen en om 20.00 uur regent het nog steeds pijpenstelen. De straten op het glooiende complex zijn veranderd in waterwegen met op sommige plaatsen watervallen omdat daar het hoogteverschil groter is. Toch zien we nog kans om naar de eetzaal te gaan voor het avondeten. Vanaf dat de opleiding is gestart eten we gezamenlijk met de deelnemers in het conferentiegebouw. Er is een grote eetzaal en er is een lopend buffet. Niet zo uitgebreid als afgelopen zondag in het hotel. Maar de project leider zorgt dat we niets te kort komen. Er wordt meestal wat extra gemaakt voor Jan en mij (vegetarisch). Verder de hele week gewoon weer les dagen, van acht uur vroeg tot zes uur laat.  Pater Srimal heeft de visums aangevraagd voor de Solomon eilanden. We moesten pasfoto’s inleveren en een copy van ons paspoort en een vaccinatie bewijs tegen corona.  De tickets zijn al gekocht. We vertrekken 4 maart tot 1 april naar de Solomoneilanden.  Maar dat duurt dus nog even. Pater  Srimal is met vele dingen tegelijk bezig; o.a. heeft hij het financiële deel van de Don Bosco organisatie in  Papua New Guinea in handen. Hij leidt meerde projecten waaronder het Solar project. Hij moet daarnaast allerlei problemen oplossen. Er was een probleem met internet en hij moest zorgen dat het probleem opgelost werd. Een deel van het keuken personeel in het congresgebouw kwam niet opdagen en hij en Rita hielpen mee in de keuken. Intussen zorgde hij voor nieuw keukenpersoneel. Nu zijn er twee jonge meiden in de keuken aan het werk. Op een gegeven moment zei hij “ I am a priest en look wat I must do”.  Ook komt hij na het avondeten plotsklaps met het voorstel om even iets te gaan drinken in de stad. Zo zijn we naar het centrum van de stad gereden in gezelschap van Hayet, een van de experts, een broeder en een pater. In een bar/restaurant, gelegen aan de haven hebben we koffie gedronken. De pater en broeder hadden een goed gevulde kaas plank besteld met verschillende Franse kaassoorten en nog wat frietjes. Er was live muziek o.a. muziek van Bob Dylan. De meeste gasten komen uit het buitenland. Er zijn hier veel buitenlandse bedrijven gevestigd, houtkap, mijnen, enz. vooral Australische bedrijven. De plaatselijke bevolking profiteert er maar weinig van. Het geld vloeit naar Verweggistan. Pater Srimal heeft me gisteren gevraagd enkele korte filmpjes te maken van de activiteiten tijdens de praktijklessen. Dat wordt nog een hele uitdaging ik  moet me hierin verdiepen. Vanmorgen lekker uitgeslapen. Ontbijt was om 7 uur maar dit hebben we over geslagen. Omdat het zondag is begint de les vandaag pas om 10.00 uur tot 16.00 uur .

Tot zover het derde verhaal. Het is in middels zondag 12 02 2023

1. Bert van Lumig:
    12 februari 2023
    Truus mooie beschrijving hoe het jullie vergaat. Is er wel voldoende ontspanning voor Jan als hij zo lange werkdagen moet maken? Hij maakt bijna 2x zoveel uren als leerkrachten in Nederland. Ben benieuwd naar het vervolgverhaal van jullie onderneming.
  2. Peter Geraerts:
    12 februari 2023
    Hallo Jan en Truus. Zo te lezen gaat alles voortvarend. Interessant leesmateriaal. Wel lange lesdagen. Mooi om te zien dat de deelnemers zo enthousiast zijn. Dat stralen ze ook uit. Gr. Peter
  3. Marga Maas Geesteranus:
    12 februari 2023
    Pater Srimal lijkt meer een topmanager! Gelukkig ook met oog voor o. a. comfort van de gasten, zoals even ertussen uit naar de stad. Succes met het maken van de filmpjes!
  4. Henk Gielis:
    Dag Truus en Jan,
    Ik zie aan het verslag en de beelden dat jullie heel goed werk doen en je leert er ook nog wat van. De berekeningen, zoals op het bord staan, lijken me voor een niet technicus nog niet zo simpel.
    Veel goed werk en veel plezier
  5. Har Geenen:
    13 februari 2023
    Heel mooi om te zien hoe geïnteresseerd iedereen bezig is. Je valt wel op Jan tussen al die Papoea's, ha ha. Als alles zo loopt als tot nog toe dan ziet het er goed uit voor het gehele project.
  6. Truus Theelen:
    13 februari 2023
    Hallo Truus en Jan, wij zijn inmiddels weer thuis.
    Wat hebben jullie fantastische verhalen en doen jullie goed werk. Heel interessant om de verhalen te lezen.
    Succes verder, Truus en Ruud
  7. Frans en Ida:
    14 februari 2023
    Hoi Jan en Truus,
    Weer ‘n mooi verslag en pfff wat ‘n lange dagen voor ‘n pensioenaris.
    Op z’n tijd ontspanning dat moet ook kunnen!
    Veel succes verder,
  8. Riet Vos-Augustinus:
    14 februari 2023
    Hallo Truus en Jan,
    Weer een levendig verslag van jullie werk en basisbehoeften. Hopelijk zijn ze overal zo fanatiek als hier en kunnen ze ook zo goed met jullie samenwerken. Nog heel veel (werk)plezier. En tot het volgende verslag.
    Groetjes,
    Riet
  9. Toos:
    15 februari 2023
    Mooi verslag Truus. Er wordt hard gewerkt en jij hoeft ook niet stil te zitten!
    Succes met de films en foto’s!
  10. Marcel:
    25 februari 2023
    Mooie verhalen Truus en Jan.
    Truus proficiat maak er een mooie dag van.
  11. Truus:
    5 maart 2023
    Dank je wel Marcel. Sinds gisteren zijn we op de Solomon eilanden. We hebben maar af en toe internet. Met ons gaat het goed. Ik hoop ook met jullie.
  12. Henk Gielis:
    1 maart 2023
    Wat mooi dat Jan en jij zo goed werk verrichten. Soms kun je de wereld een stukje beter maken.