4. Port Moresby Solar opleiding 13 februari 2023

1 maart 2023 - Port Moresby, Papoea-Nieuw-Guinea

4. Port Moresby Solar opleiding 13 februari 2023

Het is al weer maandag de laatste week van de opleiding. Pater Srimal heeft me gevraagd  of ik wat kan filmpjes kan maken tijdens de lessen. Dit heb ik wel nooit gedaan, maar ik vind het wel een uitdaging.  Dus ben begonnen met filmen. Na de middag in de bloed hete zon moesten de deelnemers  hun praktijk oefening doen. Zelfs de deelnemers vonden het te heet. Het is ongeveer 34 graden in de zon. Wel voldoende zon om de accu’s op te laden misschien zelf wel wat te heet. De accu’s voelen zich het beste bij een tempratuur niet hoger dan 25⁰. Mister Scott een van de twee teamleiders wordt vandaag 32 jaar.  Er word gezongen en hij trakteert op taart. Een enorme vierkante chocolade taart. Dat ging er wel in bij iedereen. De taart was binnen een mum van tijd op.  Dinsdag we waren vroeg wakker om 6 uur. Jan heeft zijn mails doorgenomen en is bezig met een les voor te bereiden, hij maakt de PowerPoint presentatie. Ik heb nog enkele filmpjes op YouTube bekeken hoe ik van de stukjes film een aaneengesloten filmpje kan maken. Om 7 uur; het ontbijt is eenvoudig, toast en jam en gekookt of gebakken ei en voor de liefhebbers worst. Om 8 uur les en komen eerst de teamleiders aan het woord mister Scott en mister Gomana. De trainingen moeten overal het zelfde zijn en samen met de coördinators moeten er criteria opgesteld worden hoe de trainingen er uit komen te zien. Een van de voorstellen is dat de trainingen een half jaar gaan duren met maximaal 30 leerlingen in de klas. Twee trainingen per jaar in vijf van de negen instituten. Dan worden er ca 300 leerlingen per jaar opgeleid. De trainers moeten op locatie zorgen dat er een ruimte is waar de lessen gegeven worden en waar de oefen panelen kunnen worden opgesteld. Er moet bij elk van de vijf instituten een gesloten opslagruimte komen voor de les materialen. Want elke school krijgt materiaal voor 5 proef opstellingen. De materialen blijven 10 jaar  eigendom van de sponsor. Dat gene wat kapot is of weg is moet door de school vervangen worden. Dit werd nog eens extra benadrukt omdat er gisteren een ongelukje gebeurt was met een omvormer. Deze hadden ze verkeerd aangesloten. Ze hadden een 12 Volt omvormer aangesloten op een 24 Volt accu. Gelukkig viel het achter af wel mee de omvormer werkte nog.  Als de opleiding klaar is gaat iedereen terug naar hun school en moeten ze direct  met de voor bereidingen beginnen om een training te realiseren. Dat wordt weer hard werken voor de lokale coördinatoren. De hele week was het berekeningen maken, praktijk oefenen en studeren. Intussen is er ook nog een bespreking met de baas van alle opleiding instituten waar alleen Jan en de twee teamleiders Mr. Gomana en Mr. Scott voor waren uitgenodigd . Hij had verwacht dat we al een compleet voorstel klaar hadden liggen voor de zonnepanelen installatie op alle scholen.  Jan wees hem erop dat we eerst met de opleidingen bezig zijn en dat we daarna de diverse instituten bezoeken om de situatie op te nemen. Als alles mee zit en de leveringen van materialen niet te lang op zich laten wachten dan is augustus een richt datum. Op woensdag avond vraagt Pater Srimal een van de projectleiders de teamleiders en het Solar team Hayet, Asmelash en Jan en Truus om bij elkaar te komen om te evalueren hoe de opleiding verlopen is. De opleiding verliep zeer goed. De een was wat beter in de theorie en de ander weer beter in de praktijk. Kennis werd onderling uitgewisseld. De projectleiders willen zo snel mogelijk de les materialen voor de anderen scholen bestellen. Als de beide trainers uit Afrika naar de scholen gaan, dit is al over 3 weken, moeten de spullen in de scholen aanwezig zijn. Verder maakten we nog kennis met de Pater die de leiding heeft over de school op de Solomon eilanden. Want direct na onze bijeenkomst hadden de projectleiders een bespreking via een Webinar met de pater van de Solomon eilanden.  Het is inmiddels vrijdag gisteren hebben  de deelnemers theorie examen gedaan vandaag is het praktijk examen. S ’middags was de afsluiting van de opleiding er was muziek en taart. Het diploma ontvangen ze later en zijn pas geslaagd als de workshop op gezet is op hun school. Het lesmateriaal en spullen die nodig zijn voor de praktijk lessen en de opslagruimte klaar zijn. Zaterdag vandaag gaan we met pater Juna de stad in nog wat spulletjes in te kopen want morgen vertrekken we naar Araimiri. Ik heb enkele filmpjes gemaakt. De eerste waren nog wat bibberig maar na een paar opnames begin ik het al te leren. Ook heb ik me ingelezen hoe je filmpjes aan elkaar moet zetten. Gelukkig is dat niet zo moeilijk. Ik zal het resultaat toevoegen aan deze blog.

S ’avonds  hebben de jongens uit Afrika gekookt een typisch Afrikaans gerecht.  Helaas niet vegetarische wij hebben pizza gegeten.  Het is inmiddels zondag 19 02 2023 vandaag gaan we naar Araimiri. Daar zal ik later over berichten.

Het is inmiddels 1 maart het boven staand verhaal is nu pas weggestuurd om dat we 10 dagen geen internet hadden in Araimiri. Het bericht over Araimiri volgt.

1. Truus Hermans:
    Hallo Truus en Jan.
    Iedere keer geniet ik weer van jullie belevenissen. Wat een voorrecht om dit te mogen/kunnen doen.
  2. Marjo Hendriks:
    Hoi Jan en Truus,
    Wat leuk om te lezen dat alles zo voorspoedig gaat. Zo te lezen leergierige leerlingen, altijd leuk. Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen.
  3. Guido:
    1 maart 2023
    Leuk om die foto’s erbij te zien .
  4. Peter Berghs:
    1 maart 2023
    Wat een geweldig avontuur. Petje af !
  5. Peter Geraerts:
    2 maart 2023
    Er wordt daar zeer degelijk onderwijs gegeven aan gemotiveerde deelnemers! Organisatie en cursusleiders zijn daar debet aan. Mooi om dit te kunnen volgen. Gr. Peter